حتی مصرف نابه‌جای حق ناهار می‌تواند باعث اخراج از متا شود!

1403/07/28 ۰:۳۴ ق٫ظ

در همین روزها، شرکت متا (Meta)، صاحب پلتفرم اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌آپ و… تعدیل و تغیرات نیرو صورت گرفته است. شرکتی که در سال ۲۰۲۲ عذر نزدیک به ۱۳ درصد (تقریبا ۱۱ هزار نفر) افراد شاغل خود را خواست و حتی در سال ۲۰۲۳ باز نزدیک به ۱۰ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کرد و ۵ هزار موقعیت شغلی باز را بست!

جالب این است که برخی از شایعات شنیده شده حاکی از آن است که حتی مصرف هزینه حق ناهار برای دیگر امور شخصی کارکنان،دلیل اخراجشان بوده است!

اما بیانیه متا در پاسخ به این خبر نیز حکایت از یک حقیقت تلخ اما مهم صنایع خلاق دارد. یکی از سخنگویان متا در بیانیه‌ای ایمیلی گفت: «امروز، چند تیم در متا در حال ایجاد تغییراتی هستند تا اطمینان حاصل کنند که منابع انسانی با اهداف استراتژیک بلندمدت و استراتژی جایگاهی آن‌ها هماهنگ است.» همچنین در پایان این بیانیه آمده است:«در شرایطی مانند این، زمانی که یک نقش حذف می‌شود، ما سخت کار می‌کنیم تا فرصت‌های دیگری را برای کارمندان اثر گذار پیدا کنیم.»

قضایای اخیر در شرکت متا نشان می‌دهد که در دنیای پویای صنایع خلاق، تطبیق با تغییرات سازمانی و به‌روز بودن مهارت‌ها و دانش، یک نیاز استراتژیک است. با توجه به تعدیل نیروها و تغییرات سازمانی، کارکنان و مدیران منابع انسانی باید بر توسعه مستمر مهارت‌ها و دانش کارکنان تمرکز داشته باشند. ایجاد برنامه‌های توسعه حرفه‌ای و آموزش مستمر می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری و آمادگی افراد در برابر تغییرات کمک کند.

حقیقت این است سازمان ها هیچگاه مایل به حذف کارمندان اثرگذار خود نخواهند بود به شرط آن که این دسته از کارکنان، تطبیق‌پذیری سازمانی، به‌روزرسانی مستمر مهارت‌ها و توسعه حرفه‌ای پایدار خود را  حفظ کنند. این اصول نه تنها به افراد کمک می‌کند تا در برابر تغییرات ناگهانی مقاومت کنند، بلکه فرصت‌های جدیدی را در مسیر حرفه‌ای شان به ارمغان می‌آورد و به حفظ تعادل منابع انسانی با اهداف استراتژیک بلندمدت شرکت‌ها کمک می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *